Terapia manualna

Metoda fizjoterapeutyczna, która wymaga od terapeuty wyjątkowej precyzji w lokalizowaniu zmian w tkankach, powodujących powstanie dolegliwości bólowych. Jest to terapia bardzo delikatna, siła nacisku na struktury jest indywidualna dla każdego pacjenta- w zależności od siły napięcia danej tkanki. Powoduje to, że metoda jest wysoce skuteczna a terapia daje pożądane efekty już po pierwszym zabiegu.

Obecnie istnieje wiele form terapii tkanek miękkich. Do tego rodzaju rehabilitacji można zaliczyć terapię, która pozwala na ocenę zaburzenia mięśniowo-powięziowego pacjenta, a także rozluźnianie mięśniowo- powięziowe.

Jest to metoda, która wymaga od terapeuty wyjątkowej precyzji w lokalizowaniu zmian w tkankach, powodujących powstanie dolegliwości bólowych. Jest to metoda bardzo delikatna, siła nacisku na struktury jest indywidualna dla każdego pacjenta- w zależności od siły napięcia danej tkanki. Powoduje to, że metoda jest wysoce skuteczna a terapia daje pożądane efekty już po pierwszym zabiegu.

Masaż tkanek głębokich

Masaż tkanek głębokich jest rodzajem terapii manualnej, oddziałującej na warstwach nieopracowywanych w masażu klasycznym. Jest terapią dostosowaną indywidualnie do każdego pacjenta.

Podczas masażu głębokiego fizjoterapeuta pracuje bardzo powoli, wykorzystując do pracy nie tylko swoje palce, ale także kostki palców, przedramię, pięść czy łokieć.

Fizjoterapeuta stosuje różnego rodzaju techniki, w zależności od potrzeb pacjenta. Swoją pracę rozpoczyna ruchami podłużnymi, wzdłuż przebiegu włókien mięśniowych aby przygotować w ten sposób tkankę do terapii. Następnie, w zależności od schorzenia, może stosować techniki stymulujące mięśnie do skracania lub wydłużania. Może pracować w przedziałach międzymięśniowych, co jest bardzo ważne w przypadku, gdy powstają łącznotkankowe zrosty. Fizjoterapeuta może także stosować masaż poprzeczny w celu zmniejszenia powstałego napięcia tkankowego. Istnieje wiele technik pozwalających na szybkie i skuteczne rozluźnienie mięśni, dlatego ten rodzaj terapii manualnej cieszy się coraz większą popularnością wśród terapeutów.

Terapia manualna stosowana jest u osób cierpiących z powodu:

• przeciążenia układu ruchu,
  • ostrych lub przewlekłych zespołach bólowych kręgosłupa i kończyn,
  • bólów i zawrotów głowy, migrenach,
  • wad postawy,
  • bólów powstałych w wyniku stłuczeń, skręceń, zwichnięć czy złamań.