Przodopochylenie miednicy- fizjoterapia

Przodopochylenie miednicy,  to stan, w którym miednica jest nachylona ku przodowi w stosunku do kości udowej. Miednica stanowi połączenie kręgosłupa lędźwiowego z kośćmi miednicy, i normalnie ma pewien kąt nachylenia. W przypadku przodopochylenia miednicy ten kąt zwiększa się, prowadząc do zmiany postawy ciała.

W prawidłowej postawie, kostka boczna, głowa kości strzałkowej, głowa kości udowej są w jednej linii. Miednica powinna znajdować się nad nimi w pozycji neutralnej, tak, że kolec biodrowy przedni górny i tylny górny są na tej samej wysokości. Kręgosłup lędźwiowy zachowuje wtedy swoją naturalną krzywiznę. W przypadku przodopochylenia miednicy, miednica jest przechylona bardziej ku przodowi, co może prowadzić do odprostowania krzywizny kręgosłupa lędźwiowego i wpływać na biomechanikę całego ciała.

Przodopochylenie miednicy może być spowodowane przez wiele czynników, takich jak:

– siedzący tryb życia i brak aktywności fizycznej, co prowadzi do ściśnięcia przedniej części bioder, osłabienia mięśni brzucha i pośladków oraz nadmiernego napięcia mięśni przednich uda,
– nieprawidłowa postawa podczas stania i chodzenia,
– ciąża i poród, które mogą wpłynąć na elastyczność i stabilność miednicy,
– nieprawidłowe nawyki postawy i niewłaściwa technika wykonywania ćwiczeń.

Przodopochylenie miednicy może prowadzić do różnych problemów, w tym bólu pleców, dyskomfortu w okolicach miednicy, zaburzeń równowagi mięśniowej oraz ograniczonego zakresu ruchu. W niektórych przypadkach może również wpływać na funkcjonowanie narządów wewnętrznych.

Fizjoterapia jest jedną z metod, która może pomóc w poprawie stanu przodopochylenia miednicy poprzez korekcję postawy, rozluźnienie napiętych tkanek miękkich oraz edukację pacjentów w zakresie właściwego wykonywania ruchów i utrzymania prawidłowej postawy.

Podczas wizyty fizjoterapeuta przeprowadzi wywiad, obejrzy ciało pacjenta w pozycji stojącej, podczas chodu i stwierdzi, co może być przyczyną przodopochylenia miednicy. Jedną z najskuteczniejszych metod fizjoterapii jest integracja strukturalna, która pozwala zmienić postawę pacjenta, tak by poprawić mechanikę stóp, bioder i miednicy. Jest to metoda pracy, polegająca w pierwszym etapie na zniesieniu przez fizjoterapeutą napięć w ciele, następnie na nauce przyjmowania prawidłowej postawy w staniu, a kolejno na przywróceniu prawidłowego chodu.

Fizjoterapia jest skutecznym narzędziem w walce z przodopochyleniem miednicy. Poprzez precyzyjną ocenę, spersonalizowany plan terapeutyczny fizjoterapeuta jest w stanie pomóc pacjentom w poprawie postawy, zwiększeniu zakresu ruchu oraz łagodzeniu bólu. Ważne jest, aby podjąć działania wczesne, gdy tylko zauważymy symptomy przodopochylenia miednicy, aby uniknąć dalszych powikłań i poprawić jakość życia.

Jeśli zmagasz się z przodopochyleniem miednicy, warto skonsultować się z doświadczonym fizjoterapeutą, który poprowadzi Cię ku poprawie zdrowia oraz komfortu życia.