Niespojenie łuku kręgu S1- spina bifida

Spina bifida to wrodzona wada rozwojowa układu nerwowego, która może mieć znaczący wpływ na jakość życia osób dotkniętych tym schodzeniem. Jest to niespojenie łuku kręgu S1, co dzieje się w wieku rozwojowym, w okresie płodowym.

Spina bifida – co to właściwie jest?

Spina bifida to grupa wrodzonych wad rozwojowych układu nerwowego, które występują, gdy kręgi kręgosłupa nie formują się prawidłowo w okresie rozwoju płodowego. Jednym z rodzajów spina bifida jest między innymi spina bifida odcinka krzyżowego, która charakteryzuje się niespojeniem łuku kręgu S1. Jest to najczęściej występujący rozszczep kręgosłupa. Niespojenie to może mieć poważne konsekwencje dla funkcji układu nerwowego i narządu ruchu.

Niespojenie łuku kręgu S1 – skutki i objawy

Niespojenie łuku kręgu S1 w spina bifida wiąże się z różnymi objawami i problemami. W wyniku tej wady, rdzeń kręgowy może ulec uszkodzeniu, co prowadzi do upośledzenia czucia i funkcji motorycznych w dolnej części ciała. Osoby z tą wadą mogą mieć trudności z poruszaniem się, nawracające dolegliwości bólowe w dolnym odcinku kręgosłupa pomimo wykonywanej aktywności ruchowej. Diagnostyka obrazowa nie zawsze jest pomocna. Często zdarza się, że w rezonansie magnetycznym nie wykrywa się tego problemu. Warto w takiej sytuacji wykonać dodatkowo zdjęcie RTG.

Fizjoterapia odgrywa kluczową rolę w leczeniu spina bifida, zwłaszcza w przypadku niespojenia łuku kręgu S1. Jej celem jest poprawa funkcji motorycznych, zmniejszenie bólu oraz zwiększenie jakości życia pacjentów. Fizjoterapeuta będzie się w pierwszej kolejności skupiał na przeprowadzeniu zabiegów, wykorzystując terapię manualną, celem zniesienia dolegliwości bólowych, sztywności mięśni. Kiedy uda się uzyskać odpowiednią mobilność i elastyczność tkanek fizjoterapeuta zaleci pacjentowi wykonywanie odpowiednio dobranych ćwiczeń. W przypadku spina bifida ważne jest wzmacnianie mięśni grzbietu, mięśni pośladkowych a także mięśni brzucha. Równie ważna jest również edukacja pacjenta. Przedstawienie mu istoty problemu tak, by rozumiał w czym tkwi problem i jak samemu nie robić sobie krzywdy.

Osoby,które mają niespojenie łuku kręgu S1 (z rozszczepem kręgosłupa) powinny unikać schylania się, przebywania przez dłuższy czas w pozycji siedzącej czy dźwigania.

Niespojenie łuku kręgu S1 w spina bifida to trudne wyzwanie, jednak możliwy jest powrót do pełnej sprawności. Dzięki odpowiedniemu podejściu fizjoterapeutycznemu, możliwe jest poprawienie jakości życia i funkcji motorycznych osób dotkniętych tą wadą. Fizjoterapia ma kluczowe znaczenie w leczeniu i rehabilitacji tych pacjentów, wspierając ich w walce z problemami neurologicznymi i ortopedycznymi, które wynikają z niespojenia łuku kręgu S1.