Rwa kulszowa – przyczyny, objawy, leczenie

Statystyki pokazują, że coraz więcej osób ma kłopoty z tą dolegliwością… Jakie są jej przyczyny? W jaki sposób objawia się rwa kulszowa? Co zrobić, aby ją skutecznie leczyć? O tym dowiecie się z poniższego artykułu.

Rwa kulszowa – jakie są przyczyny?

Rwa kulszowa jest kolokwialnie nazywana także atakiem korzonków nerwowych. Trzeba podkreślić, że to dolegliwość związana z uciskiem nerwu kulszowego – stanowi on największy nerw obwodowy znajdujący się w naszym organizmie (ciągnie się bowiem od tylnej części uda, przez goleń, do stopy).

Co powoduje tę dolegliwość?

Problem pojawia się między innymi w związku z mechanicznym uciskiem uszkodzonej tarczy międzykręgowej na korzenie nerwowe. Trzeba zaznaczyć, że najczęściej taka sytuacja występuje na skutek zmian zwyrodnieniowych kręgosłupa.

Jakie są inne przyczyny?

• należy zaznaczyć, że pomiędzy kręgami znajdują się krążki międzykręgowe, tak zwane przez pacjentów „dyski” – są to włóknisto-chrząstkowe krążki z jądrem. Rwa kulszowa może postać wtedy, kiedy ”dyski” wystają poza oś kręgosłupa i zaczynają uciskać korzenie nerwowe
  • problemy z tą dolegliwością mają również kobiety w ciąży – wszystko dlatego, że krążki międzykręgowe zaczynają się uwypuklać, co prowadzi do dolegliwości bólowych
  • osoby, które ciężko pracują fizycznie także są narażone na rwę kulszową. Zwłaszcza wtedy, kiedy zbyt mocno forsowane są mięśnie brzucha i pleców
  • gwałtowne oziębienie ciała
  • uboga dieta (w której brakuje przede wszystkim wapnia, witamin i składników mineralnych)
  • nowotwory
  • stany zapalne
  • cukrzyca
  • zbyt duża nadwaga

Rwa kulszowa – charakterystyczne objawy

Zazwyczaj rwa kulszowa atakuje wtedy, kiedy w ogóle się tego nie spodziewamy… Tak naprawdę wystarczy tylko jeden nagły ruch, aby ta dolegliwość mogła wystąpić. Cechuje się nagłym, silnym oraz przeszywającym bólem, który na początku pojawia się w odcinku lędźwiowym kręgosłupa. Następnie przesuwa się w kierunku pośladków, biodra, uda, łydki albo nawet stopy (dużo w tym aspekcie zależy od tego, która część nerwu kulszowego została naruszona). W momencie ataku rwy kulszowej nie można wykonać najmniejszego nawet ruchu bez uczucia potężnego dyskomfortu. Sam ból to jednak nie wszystko. Pacjenci nierzadko muszą borykać się także z niemiłym mrowieniem, niedowładem czy przykurczem mięśni. Trzeba również zwrócić uwagę na fakt, że niektórzy mają nawet problemy z wypróżnianiem. Innym charakterystycznym objawem jest to, że osoba chora nie może swobodnie unieść wyprostowanej nogi.

Warto zaznaczyć, że rwa kulszowa może nasilić się przy zwykłym kichnięciu czy kaszlu itp.. Nawet takie z pozoru niewinne czynności powodują bowiem kolejny ucisk na korzenie nerwów, co potęguje ból…

Rwa kulszowa, a leczenie

Leczenie odbywa się wielotorowo. Lekarz na początek przeprowadza wywiad medyczny. Poza tym zleca wykonanie prześwietlenia lędźwiowo-krzyżowego odcinka kręgosłupa. Jeśli ból promieniuje do obu nóg, konieczne jest wykonanie także rezonansu magnetycznego. Chory zostaje umieszczony na relatywnie twardym łóżku i w optymalnej pozycji, która zmniejsza jego dolegliwości. Ważne są odpowiednie leki. Pacjenci otrzymują na początek niesteroidowe środki o działaniu przeciwzapalnym oraz przeciwbólowym. Poza tym dostają medykamenty, które rozluźniają mięśnie. Podawane są im nierzadko także preparaty uspokajające, które również sprzyjają rozluźnieniu mięśni. Innymi stosowanymi metodami w leczeniu rwy kulszowej są także specjalistyczne masaże oraz terapia manualna.